Swedish Surfing Association grundades den 1 maj 1985 av Jan Ekstedt. Huvudskälet till att förbundet grundades just vid den tidpunkten var EM i surfing på Irland. Sverige deltog för första gången i en internationell surftävling hösten 1985 och gjorde naturligtvis ett djupt intryck på hela surfvärlden. Segertåget fortsatte med ett deltagande i VM 1986.

SSA har sedan dess skickat ett lag för deltagande i EM 1987, 1989, 1991, 1993, 1995, 2003 och nu senast i Portugal 2005 med blandade resultat. Förra året tävlade vi också i VM i Ecuador 2004.

Vi har även arrangerat tävlingar i Sverige med svenska och utländska deltagare. Platsen för tävlingarna har framför allt varit den legendariska Torö Stenstrand, där vi försöker arrangera en tävling om året om vädrets makter tillåter.

SSA anordnar även andra aktiviteter som fester (med surfljug som ett viktigt inslag), filmvisningar och paddeltävlingar.

SSA gav under tidigare år ut medlemstidningen SURFBLASK med ovärdelig information om allt du inte visste att du måste veta om surfing. Tidningen kommer med all sannolikhet finnas att ladda ner på sidan inom en snart framtid.