SSA stödjer kampanjen “Var rädd om din arena”

SSA är stolta över att stödja Håll Sverige Rents kampanj “Var rädd om din arena”. http://www.hsr.se/startsidan/vara-vanner-och-partners

Med kampanjen “Var rädd om din arena” vill Håll Sverige Rent sprida kunskap om allemansrätten till alla de som surfar, cyklar, klättrar, paddlar, springer eller på något annat sätt använder naturen som sin arena. Allemansrätten är en förutsättning för många att kunna utöva sin aktivitet i skog och mark. Utan allemansrätten – ingen arena.

Om allemansrätten inte fanns

Tänk dig ett Sverige där du inte kan vandra i skogen som du vill. Joggingturer och promenader är hänvisade till trottoarer och trafikerade vägar. Vill du surfa kan du göra det på några få utmärkta allmänna stränder. Friluftsliv och utomhussportande är begränsat till nationalparker eller mindre inhägnade offentliga skogsområden – att njuta av naturen i ditt närområde och surfa ditt favoritbryt är inte längre en självklarhet.

Visst låter det sorgligt? Men inte helt osannolikt. Idag höjs röster i Sverige om förbud och begränsningar av allemansrätten.

Allemansrätten är fantastisk. En unik möjlighet att vara på annans mark utan lov och en förutsättning för att njuta av naturen och utöva de sporter eller det friluftsliv vi älskar. Men för att den ska fungera krävs att vi som är ute i naturen respekterar allemansrättens gränser.

Allemansrätten ger oss en storslagen arena

Naturen är min arena. Den är din arena. Den är vår arena. Vi nöter kilometrar i löparspåret, paddlar kajak på stilla vatten, jagar över stock och sten på jakt efter orienteringskontroller och surfar sugande vågor – allt tack vare allemansrätten.

Men allemansrätten pekas allt oftare ut som syndabock vid förstörelse och nedskräpning, trots att problemet uppstår först när vi slutar respektera vår unika allemansrätt och därmed skadar naturen.

SSA stödjer Håll Sverige Rents upprop för att visa att vi värnar om naturen och respekterar allemansrätten. Stöd kampanjen du också och hjälp till att sprida den här informationen (se nedan). Ju fler surfare  som strävar efter att behålla naturen så tillgänglig och välbevarad som idag – ju större möjligheter att vi kan fortsätta att utöva idrott i naturen och behålla vår arena.

Var rädd om din arena”.

Posted in Vår miljö.