JuniorEM 2010 över för Sverige

Efter att Gustav Bylund tävlat färdigt i longboard repercharge på onsdagen är det färdigtävlat för våra tre svenska killar i Eurojunior 2010. Gustav kom fyra i sitt repercharge heat efter Connor Griffiths, Wales, Florian Stangl Tyskland och Eoin O’Malley Daly Irland, enbart 0,66 poäng från irländaren på tredjeplatsen.

Därmed slutar Gustav på 12 plats. John och Lucas tidigare insatser ger därmed Sverige en 13 plats totalt. Detta var dock väldigt väntat eftersom vi hade klart färre deltagare än något annat lag. Detta är startskottet på en långsiktig satsning på juniorer för Sverige och riktar vi riktar i blicken mot Eurojuniors 2012 och hoppas att Sveriges surfare födda 1994 eller senare börjar förbereda sig redan nu så vi har möjligheter att skicka ett fullt lag nästa gång.
Eurojunior fortsätter dock ett tag till. Finalerna väntas inte genomföras förrän på söndag och våra svenska domare Erik Lau och Jonas Lilja kommer sannolikt att fortsätta döma under resterande heat. Bland surfarna som utmärker sig i vattnet i Portugal märks blivande stjärnor som Dimitri Ouvre, Fra och Ramzi Boukhyam, Mor i sub 18 men framförallt den blott 12 årige italienaren Leonardo Fioravanti som häromdagen fick till en 9,83 våg med en klockren air reverse.
Posted in Junior EM 2010, landslag and tagged , , , , , , , .