Svenska juniorlandslaget på plats i Portugal

Eurojunior 2010 på Praia da Arda i norra Portugal blir första gången ett svenskt juniorlandslag tävlar, även om enstaka Svenska juniorer varit med tidigare. Sverige är ett av allt färre landslag som inte ställer upp med fullt lag. Enbart tre unga män har hörsammat SSA erbjudande att åka med till Portugal.

I bild från vänster: Eduardo, Lucas, John, Martin och Gustav.

Lucas Danielsson Valladares och John Larsson har tillbringat den senaste veckan med att värma upp på Lapoints camp i Ericiera och anlände under fredagen till Viana do Castelo som är värd för tävlingen. Gustav Bylund, den tredje lagmedlemmen, tillbringade istället nära 2 dygn för att resa från Umeå.

Direkt efter att laget hade samlats i Viana do Castelo åkte hela laget till tävlingsstranden för att känna på vågorna och studera motståndet.

-Isen har precis lämnat norrlandskusten, men vi har inte hunnit surfa ännu, säger Gustav Bylund.
-Det är otroligt skönt att komma i vattnet igen, det har varit en lång vinter.

-Vi har haft en toppenvecka hittills, säger John Larsson från Tjörn, och nu kommer det att bli ännu bättre.

I bild från vänster: Eduardo, Lucas, John, Martin och Gustav.

Officiella invigningen är på lördag med parad i Viana do Castelo. Tävlingsstart är söndag den 9 maj och med avslut beräknat till nästkommande helg.

Tjejerna har högsta prioritet för tävlingsledningen då Eurojunior kommer mellan en damtävling i Portugal som avslutas under helgen och en tävling i Frankrike som börjar i veckan. Tyvärr representeras inte Sverige av några junior-damer i år.

SSA rapporterar löpande, om än inte dagligen, med text och bild från tävlingen.

Posted in Junior EM 2010, landslag and tagged , , , , , , .