Rip Curl Swedish Longboard Championship, stand-by tid tickar!

Vår nordligaste surfklubb inbjuder till SM i longboard första bästa fungerande helg fr o m september

Rip Curl Swedish Longboard Championships 2009

Rip Curl Swedish Longboard Championship 2009
Världens nordligaste nationella mästerskap i vågsurfing!

Förknippar du surfing med vajande palmer, varma stränder och ukuleletoner på Hawaii? Glöm det, i höst är det svajande granar, morgonkalla stränder och badtunna som kommer att få Sveriges bästa surfare att samlas på norrlands Waikiki beach, nämligen i Salusand endast 350 km söder om polcirkeln. Den lokala surfklubben Salusand soulsurfers står då återigen som värd för de svenska mästerskapen i vågsurfing på longboard, dvs surfbrädor som är längre än 9 fot.

Mästerskapet heter Rip Curl Swedish Longboard Championship och kommer att genomföras första bästa helg från och med september. Förutom herr- och damklass kommer man även att ha en juniorklass där tjejer och killar tävlar tillsammans. ”Det är första året vi kör en ren juniorklass” säger klubbens ordförande Martin Bylund som hoppas på att många juniorer kommer till start. Salusand soulsurfers har jobbat hårt de senaste åren med att locka en ny generation till sporten, bla genom kurser och surfcamps som riktat sig enbart till barn och ungdomar.

Det är tredje året i rad som en nationell tävling arrangeras i Salusand. Vågsurfing-tävlingar är relativt ovanliga i Sverige, men de senaste åren har det svenska surfingförbundet, Swedish surfing association, fått igång den nationella tävlings-verksamheten samtidigt som man också fokuserat på att utveckla det svenska landslaget. ”Bra arrangerade svenska tävlingar är en mycket viktig förutsättning för att kunna ge tjejer och killar de erfarenheter de så väl behöver” fortsätter Martin.

Till mästerskapet väntas komma surfare från hela Sverige och förhoppningsvis kommer mycket publik och media att vara på plats. Vågsurfing växer sig allt starkare när fler upptäcker att det faktiskt går att surfa i Sverige. Man kommer garanterat att få känna på den så välkända ”Aloha-spirit” som lever i Salusand” avslutar Martin Bylund.
För mer information om när mästerskapet gå av stapeln så ”surfa” in på http://www.salusandsoulsurfers.se/ eller http://www.surfforbundet.se/

Posted in tavling and tagged , , , , , .